Rajah menunjukkan Tunjang dalam kurikulum Standard Prasekolah
Kurikulum prasekolah memperuntukan kurikulum ICT melalui Tunjang Sains dan Teknologi – Awal Sains dan Awal Matematik. Penggunaan komputer adalah di tahap kemahiran asas.
1. (ST 13.1) Menggunakan teknologi maklumat dan komunikasi secara accountable dan beretika
13.1.1 Mengenalpasti bahagian-bahagian computer (monitor, tetikus, papan
kekunci, unit sistem)
13.1.2 Menghidupkan computer (switch ON) dan menutup computer (switch OFF,
shut down) menggunakan urutan yang betul dengan bimbingan guru.
13.1.3 Menggunakan tetikus untuk klik dan dwi klik (double click)
13.1.4 Bersikap positif dalam menggunakan ICT
13.1.5 Bekerjasama dengan kawan dalam bilik darjah semasa menggunakan komputer
2. (ST 13.2) Memilih dan mengaplikasi sumber ICT yang sesuai
13.2.1 Menggunakan perisian melukis dan mewarna untuk membuat gambar menggunakan bentuk asas dan warna.
3. (ST 13.3) Menggunakan ICT untuk meningkatkan pembelajaran.
13.3.1 Menggunaka CD dan VCD untuk memperoleh pengetahuan dan kemahiran.
ICT MERENTAS KURIKULUM PRASEKOLAH
Bagi pengajaran pembelajaran kanak-kanak di prasekolah, ICT perlu diintegrasikan supaya proses pengajaran dapat berjalan dengan berkesan, menarik, mencabar dan interaktif. Kajian Clements (1987) serta Hough dan Ellis (1997) mendapati ICT boleh membantu kanak-kanak menghasilkan sesuatu yang kreatif.
Ianya perlu diintegrasikan dalam berbagai komponen, penggabungjalinan dengan bahan, persekitaran yang bersesuaian dengan kebolehan, minat dan gaya pembelajaran kanak-kanak.
No comments:
Post a Comment